Vad avgör om en hotellgäst kommer tillbaka?

Varje hotell försöker lösa gåtan över vad som avgör om en hotellgäst kommer tillbaka eller inte. Svaret är att det inte finns något svar. Varför en person väljer att återvända till en specifik plats är högst individuellt. När man ställer frågan kommer svaret att variera lika kraftigt. Sängarna var så sköna, atmosfären var underbar eller att omgivningarna var helt fantastiska. Hotell kan alltid be sina gäster att fylla i ett frågeformulär den en av frågorna kan handla om just vad som skulle få dom att återvända.

Det kan vara alla små detaljer i ett rum som en vertigo lampa och vackra färgkombinationer i ett rum, nyrenoverade badrum med lyx eller så mycket annat. Får man respons från kunder där svaren rör samma områden kan det vara väl värt att ta till vara på. Bygg vidare på det som kunderna har uppskattat lite extra och jobba vidare på delar som inte var lika positivt.

En sak som hotellgäster garanterat lägger märke till är hotell som jobbar för att få en mer trivsam atmosfär. Genom att rikta in sig på sina gäster kommer det märkas att man är mån om dessa. Det kan handla om att göra det lilla extra, som för gästen betyder otroligt mycket men för hotellet inte är en så stor uppoffring. Frågar en kund om möjlighet att få en blombukett på rummet eller en speciell chokladask, försök och ordna det, såna saker kommer de flesta ihåg och gör att man rekommenderar hotellet vidare.